Najaar Turkije 2013 deel 7

2 okt. s’ morgens nog veel onweer en veel regen, om 10.00 uur is het droog en  de blauwe lucht komt eraan. Eerst de camper schoonmaken allemaal dennennaalden en heel veel modder tegen de camper, daarna het reisverhaal op internet zetten. Om 12.00 uur breekt de zon door, wij vertrekken en gaan naar het plaatsje Daca. Toen wij weg wilden reden zakten de wielen in de modder, gelukkig was erop de camping een trekker die ons eruit kon slepen, de camper van Nick moest er ook uit getrokken worden.
Het is gelukt beide campers eruit te trekken, daarna richting Daca, wij spreken af bij de haven daar wachten Adrie en Rib op ons, Daca is een schitterend plaatsje met een leuk haventje en veel restaurantjes, wij gaan naar camping llica om 17.00 uur zetten wij de campers daar neer, de camping heeft een eigen strand met restaurant, wij lopen naar het plaatsje en kopen een gordijntje voor oma. 25 km
3 okt. goed geslapen, het wordt s’ nachts koeler, het dekbed is nog niet nodig, s,  nachts 18 gr. Het waait vandaag wel de temperatuur is 23 gr. Vandaag met Adrie en Rob met het Dolmus busje naar oud Daca een leuk plaatsje met winkeltjes met zijde, daar gelopen en met het busje weer terug, wij gaan lunchen in een restaurant waar alleen maar Turken komen een grote vitrine met allerlei eten, daarna gaan wij olijfolie kopen, Data is bekend om de beste olijfolie, ook komen hier de beste amandelen vandaan, terug op de camping borrelen en lezen. Nick gaat de baas van de camping helpen met het doppen van de amandelen, met een hamer op de dop slaan en de noot eruit halen. Het schiereiland Data is kleinschalig met kleine dorpjes en prachtige baaien, er liggen veel boten van Nederlanders en Engelsen.
4 okt. het is fris geworden met een koude wind wel veel zon, uit de wind is het prima. Vandaag een rustdag met lezen en wandelen, ik ben nog even naar het plaatsje geweest met Nick en Joke.
Wij gaan uit eten, in ons Turkse boekje staat een restaurant bij de haven, deze moet goed zijn, er komen veel zeilers, het eten is heel goed een mooi restaurant en goede bediening, op de tv zie ik Ankara waar wij geweest zijn, daar is sneeuw gevallen, ongelooflijk toch Turkije.
5 okt. s’ nachts was het koud, het dekbed moet erop, wij blijven vandaag nog 1 dagje in Datca er is vandaag een grote markt in het centrum. Wij kopen veel fruit, ik koop nog een polo met lange mouwen en Ingrid koopt een blouse, er zijn veel kramen met horloges en riemen, de markten in Turkije zijn mega, terug op de camping maak ik verse soep, verder lezen en om 17.00 uur de borrel.
6 okt. wij verlaten Dacta en gaan richting Marmares en door naar Gökoca, het is goed weer ca. 23 gr. de wind is weg, mooi helder en de terugweg is heel mooi, wij komen hier zeker terug, mooie vergezichten en baaien, windmolens en veel olijfplantages.
wij komen aan in Akyaka vlakbij Gökoca, er is een parkeerplaats waar onze campers kunnen staan, een leuk plaatsje met een rivier en strand, op de rivier kan je met een bootje varen. Wij besluiten om met het bootje mee te gaan, de rivier is 1 km. lang aan het einde komt het water de grond uit, het water is kraak helder met veel vissen, ze spreken hier van een aquarium in het bootje komen wij Nederlanders tegen die uit Lutjebroek komen. S’ avonds een broodje met vis gekocht in een snackbar.  107 km.
7 okt. wij gaan verder naar het Bafa meer, ik had gelezen van het Bafa meer en moest dat zeker zien, het is half zoet-zout en beide vissoorten zitten erin, vooral zeebaars en paling, er zitten zeearenden-flamingo’s en pelikanen. Wij vertrekken om 09.30 uur en gaan via Mugla via Yatagan liksaf naar Milas en verder naar Herakleia, wij slaan linksaf naar Herakleia en direct komen wij in een ander Turkije, de tijd heeft hier stil gestaan, lemen huizen en koeien, onderweg moeten wij een paar keer stoppen voor de koeien.
Aangekomen op het campinkje aan het meer, er staan hutjes als vakantie huisjes, de het is ongelooflijk wat een eenvoud, het ruikt naar koeienpoep. Ik heb een poging gedaan om een visje te vangen, weer niet gelukt, moeten al de hengels in de camper blijven? S’ middags het dorpje ingelopen, er zijn veel ruïnes uit de Romeinse tijd, stadsmuren en zuilen, overal liggen oudheden, argeologen zouden het fantastisch vinden, ook zitten veel vrouwen op de grond die wat willen verkopen, toeristen komen hier heel weinig. S’ avonds gegeten in het restaurant van de camping, een soort huiskamer, eten was matig.  130 km.
8 okt. Joke is vandaag jarig, samen met Arie en rob hebben wij iets gekocht. Na het ontbijt een warme douche, daarna rijden wij weg, wij gaan naar Didim, eerst naar de tempel van Apollon, weer een oudheid uit de 2e eeuw voor chr. de tempel heeft 124 zuilen. De gebeeldhouwde zuilen zijn prachtig. Medusa is een van de belangrijkste symbolen van Didim, vroeger ging het verhaal; Wie naar haar kijkt verandert in een steen. Wat zijn er in Turkije veel oudheden die bewaart zijn gebleven, heel wat anders dan Griekenland.
Na de tempel overnachten wij in het Orman Piknik aan het strand onder dennenbomen voor 12 tl met alle voorzieningen, weer een goede plek. S’ middags aan het strand gezeten, weer heerlijk weer ca. 25 gr. Om 17.00 uur de verjaardag vieren van Joke, zij heeft lekkere borrel hapjes gemaakt.  55 km.
9 okt. om 09.00 vertrokken, wij gaan richting Soke en daarna naar Selcuk, onderweg naar Priene, deze dagen besteden wij aandacht aan de mooiste oudheden van Turkije, Priene is een onderdeel van de 12 Ionische steden uit het Romeinse rijk, het is een stad met huizen een theater en een parlement, deze stad is de mooiste stad uit het Hellenistische tijdperk, in 494 v. chr. en door de Perzen verwoest in Turkije zijn ze zuinig op de oudheden.
Na Priene gaan wij verder naar Selcuk, het weer is goed 26 r. en weinig wind, onderweg is de natuur prachtig, veel olijf-sinaasappel en vijgen bomen en veel katoenplantages, het katoen wordt nu geoogst, overal zie ze grote wagens rijden met katoen. Wij gaan naar Garden camping de eigenaars zijn Italiaans, er viel weinig te onderhandelen en ze deden moeilijk over de paspoorten, heel wat anders dan de Turk, de camping ligt vlakbij Efeze daar gaan wij morgen heen.  117 km.
10 okt. met de fiets naar Efeze, Adrie en Rob gaan niet mee, die zijn daar al 2 keer geweest het is 15 min.fietsen. Efeze is een stad uit de 2e eeuw voor chr. en is gesticht door de Ionische Grieken en is gebouwd op een heuvel, de 1e stad is verwoest door de zee, 500 jr voor chr. werd het herbouwd de 2e en 3e stad is gesticht door de Diadochen koning Lysimachos, hij lied de stad ommuren en liet een haven bouwen. Efeze heeft een bibliotheek een theater met 25000  zitplaatsen, water, toiletten en meisjes van plezier, kerken en hangende huizen, het is heel druk veel buitenlanders. Efeze is een van de mooiste oudheden van Turkije er is veel bewaart gebleven. Het is genoeg met de oudheden, wij gaan terug naar Selcuk waar wij een broodje kebab eten, terug op de camping lezen en het verslag bijwerken en op internet zetten. Het is donderdag over 2 weken moeten wij in Italie zijn voor de boot en daarna richting huis, je merkt dat ook hier de herft er is overdag nog 30 gr. s’ nachts 10 gr. Morgen gaan wij zeker weg van deze camping, wat een nare ongastvrije mensen.